Hoppa till innehåll

Picque nicque med vinodlarna

02 maj 2011

Igår var mitt första riktiga möte med alla vinodlarkollegorna i ”min” appellation, dvs AOC Saint Chinian. Jag visste att alla var nyfikna på vem jag är och framförallt hur mitt vin smakar. Dessutom tog jag med min dotter så jag hade någon att prata med om jag skulle stå där helt ensam på dansgolvet med ingen att dansa med. Hoppsan, det var visst en annan ångest.
Men det blev inte alls så, naturligtvis. Det var mycket givande att träffa odlarna med samma förutsättningar och jag bokade in det ena mötet efter det andra för att åka runt och besöka deras gårdar. Det som mest intresserar mig är erfarenheter av att odla ekologiskt. Var hittar man godkända produkter och hur håller de efter ogräset utan att spruta ogräsmedel? En granne har svarta grisar som äter och bökar runt i jorden, två flugor i en smäll, några låter får beta mellan raderna. Ja det finns många sätt att lösa det på och jag vill suga i mig så mycket erfarenheter som möjligt.

God mat och gott vin Saint Chinian hade utflykt igår.

I bakgrunden Chapelle St Christophe, det ligger strax utanför byn Puisserguier. Säg det namnet fort tio gånger.

No comments yet

Lämna en kommentar